Werkwijze
Spellingmethodiek Spellet
Stap 1
Selecteren van woorden
De leerlingen krijgen een dictee van 20 woorden. Ze schrijven deze woorden op een formulier voor trial-selectie waarbij ze, na het schrijven van het woord aangeven aangeven of ze (1) Onzeker, (2) Bijna zeker of (3) Helemaal zeker, zijn over de spelling. Fout geschreven woorden en woorden waarvan de leerling aangeeft nog niet helemaal zeker te zijn over de schrijfwijze worden aan het persoonlijke woordpakket toegevoegd.
Vijftien minuten
Stap 2
Hardop koorlezen
De woorden van de aanwezige leerlingen (alle woorden uit hun persoonlijke woordpakketten) worden allemaal samen in koor gelezen, waar nodig wordt besproken wat de leerlingen qua spelling moeten onthouden in het woord.
Maximaal vijf minuten
Stap 3
Oefenen met WOEF Online
De losse woorden van het persoonlijke woordpakket worden in WOEF gezet en de leerling oefent daarmee. De woorden moeten worden uitgesproken door de leerling en door de computer, voordat de leerling de woorden typt.
Tien-vijftien minuten
Stap 4
Zinnen schrijven
Op een werkblad schrijft de leerling vijf tot tien zinnen met woorden uit het woordpakket. De leerling bedenkt deze zinnen zelf. Er wordt aangestuurd op leuke, originele en spannende zinnen.
Maximaal 10 minuten
Stap 5
Plenaire terugkoppeling
De begeleider vraagt de leerlingen om hun mooiste zin te delen met de groep. Daarna stemmen de leerlingen op de zin van de week.
Maximaal 5 minuten
Stap 6
Spontaan schrift
De leerlingen schrijven een eigen stukje tekst met behulp van een tekst-naar-spraak-programma en sterke woordpredictie-programma. Hierin worden minstens drie van de geoefende woorden verwerkt. De begeleider geeft directe feedback.
Minimaal 15 minuten
Tot slot…
Gespreide oefening
Als vervolg op de Spellet-sessie oefenen leerlingen gespreid over de week (minstens) 3x de woordenlijst met WOEF Online.
Ongeveer 10-15 minuten per keer
“Geen (ernstige) dyslexie, maar wel veel moeite met spelling? Spellet is ook geschikt voor leerlingen met D- en E-scores op het LVS.”
Ilse Kipp-Barkmeijer, schoolpsycholoog bij Quadraat