Grondslagen

De basis van Spellet

Leren spellen zonder regels

 

Spellet heeft niet het leren van (pseudo)regels, maar het spellen van woorden met woordspecifieke problemen tot doel. We maken hierbij wel een uitzondering voor de werkwoordspelling, want werkwoordspelling is moeilijk te leren zonder een beperkt aantal regels.

Bij Spellet wordt gewerkt met een kleine beredeneerde mix van woorden uit de spellingmethode die in de klas wordt gebruikt. De woorden worden samengevoegd tot woordpakketten van maximaal vijftien woorden. Dit betekent dat de woordpakketten die worden gebruikt, kleiner zijn dan de woordpakketten in de klas. De woorden uit de klas worden zodanig gemixt, dat er verschillende niet-verwarbare categorieën in aanwezig zijn.

Veelzijdige verbindingen

 

Bij Spellet wordt aangestuurd op veelzijdige verbindingen in het geheugen. Dat wordt op de volgende manieren gedaan:

  • woorden lezen en uitspreken;

  • woorden oefenen op woord-, zins- en spontaan tekstniveau;

  • woorden zowel handgeschreven oefenen als typen met de computer.

Spelling-bewustzijn

 

Bij Spellet wordt aangestuurd op spellingbewustzijn op de volgende manieren:

  • het groepsgewijs en kort bespreken van de spellingeigenaardigheden van woorden;

  • directe feedback van de computer op de schrijfwijze;

  • het beoordelen en bespreken van elkaars werk voorafgaand aan de publicatie;

  • teksten die worden gepubliceerd

Plezier in schrijven

 

In Spellet wordt aangestuurd op plezier in schrijven, doordat spelling wordt verbonden met zelfgeschreven teksten die werkelijk waren gepubliceerd. Daarbij wordt bijvoorbeeld gebruikgemaakt van ‘writing prompts’. Dat zijn kleine grappige opdrachten die uitlokken tot schrijven. Leerlingen die met Spellet werken, nemen in de klas deel aan het reguliere spellingonderwijs, krijgen in aansluiting daarop één Spellet-sessie per week en oefenen hun woordenlijst minstens drie keer met WOEF Online.